NME foundations - where your talent leads
  • NME foundation
    • Over ons
    • Doelstellingen
    • Sponsoring
    • Referenties
  • Audities
    • Auditie doen
    • Auditiedata
    • Meld je aan!
    • Open Huis Dag
  • Dit seizoen
    • Annie de musical
    • Crazy Kids Night 2020
    • Once on this Island
    • Seizoen 2017-2018
    • Seizoen 2013 - 2014
    • Seizoen 2012 - 2013
    • Seizoen 2011 - 2012
    • Seizoen 2010 - 2011
    • Annie de musical
    • Seizoen 2009 - 2010
  • Opleidingen
    • Opleidingen
    • DAPA
    • NME Junior Academie
    • NME Kids on Tour
    • NME Kids in Training
    • NME Highschool Training
  • Nieuws
  • Contact
    • Adres
    • Routebeschrijving

Nieuws

29-06-2012 | Bezoekers aan het woord: Jo Weerts

Onder het mom van zakelijk flirten vroegen wij hem het mooie jasje van zijn lijf

"Doordeweeks is hij een doodnormale, veelgevraagde gastspreker op congressen, seminars en bijeenkomsten, maar ’s avonds en in het weekend is hij een heuse theaterfreak…" zo zou Paul Jambers op eigenzinnige wijze de introductie van Jo Weerts vormgeven wanneer hij een rol in zijn oude programma zou spelen. Als eigenaar van JW infotainment/EloquenZ informeert en inspireert Jo dagelijks professionals over de actuele stand van zaken aangaande de sociale zekerheid en het  arbeidsrecht in ons land. Daarnaast geeft hij workshops Zakelijk Flirten. Met het vallen van de avond en het aanbreken van het weekend heeft Jo steevast een ware snelverkleding gepland staan, want gehuld in een flamboyant colbert bezoekt bij een ongekende hoeveelheid aan theatervoorstellingen. In deze reeks laat Jo geen mogelijkheid voorbij gaan om de voorstellingen van Harlekijn – Talent Scouting & Theatrical Productions te bezoeken. Wij schraapten onze keel voor een zwoel stemgeluid en flirtten erop los om te weten te komen wie deze vaste bezoeker van onze voorstellingen eigenlijk echt is.       

"Ik vind het een hele eer dat ik gevraagd ben om aan dit interview voor de nieuwsbrief van de NME holding mee te mogen werken. Het is namelijk heel erg mooi en leuk om jullie voorstellingen keer op keer bij te wonen, omdat je daardoor mensen kunt volgen. Je ziet talenten groeien in hun opleiding, je ziet hun talent en persoonlijkheid voor het voetlicht ontwikkelen. Naast de grotere voorstellingen die ik eveneens bezoek, heb ik de afgelopen periode ook weer de DAPA Final Presentations bij mogen wonen en ik heb weer mogen genieten van talenten die hun weg naar een professionele carrière voortzetten."

Je bent niet alleen een vaste bezoeker van onze voorstellingen, maar ook een veel geziene gast in het Stadstheater van Zoetermeer. Hoe is deze liefde voor theater bij je ontstaan en welke rol speelt het dagelijks in je leven?  

"De liefde voor theater heb ik echt meegekregen van mijn ouders. Zowel mijn moeder als mijn vader waren fan van theater. Hoewel ik het zelf alleen van foto’s ken, heeft mijn vader in zijn jeugd zelf ook op de planken gestaan in verschillende amateurproducties. Mijn ouders hebben mij altijd meegenomen naar het theater.

Zelf sta ik als gastspreker, of als dagvoorzitter geregeld in het theater. Ik vind het heerlijk om voor mijn werk op het podium van bijvoorbeeld het Beatrix Theater in Utrecht  te staan. Vaak wordt ik gevraagd om nieuwe feiten, aangepaste wetten en andere taaie onderwerpen te behandelen. Ik haal daarbij heel veel inspiratie uit de cabaret voorstellingen die ik bezocht heb en gebruik wat ik daar gezien en beleefd heb om de droge kost die ik mijn publiek presenteer licht verteerbaar voor het voetlicht te brengen."

Wanneer ben je voor het eerst met onze organisatie in aanraking gekomen en wat was het dat je in onze voorstellingen boeide dat je tot op de dag van vandaag onze voorstellingen bezoekt?

"Daar moet ik echt even voor gaan terugrekenen, in ieder geval was dat in het vorige millennium. Laat ik zonder in details te treden over jaartallen, zeggen dat ‘Joseph’ de eerste voorstelling was die ik van Harlekijn heb gezien en dat ik daarna eigenlijk geen voorstelling heb gemist. Jonge mensen die met volledige overgave en tastbare energie op het podium staan en daar in slechts twee of drie uitvoeringen hun publiek mogen vervoeren, dat is en blijft genieten."

Welk gerecht maak jij het liefste klaar waanneer je een avond in het theater overslaat en achter het fornuis gaat staan?

Vegetarische Surinaamse Rotti

Ingrediënten (voor twee personen)

3 grote aardappels (vastkokers)
1/4 stukje adjoema peper of madam jeanet
1 koffiekopje Hindoestaanse massala
Aromat
1 laurierblaadje
2 pimentkorrels
1 grote teen knoflook
zout
zonnebloemolie

Voor de groenten
300 gram kousenband
1 klein teentje knoflook
1 ui
1 tomaat
1/2 kopje ketjap manis (zoet)
zout
mespuntje laos
sambal oelek

2 Rotikoeken, te koop bij toko (eventueel diepvries)

Bereiding:

Hak de knoflook fijn en snijd de peper in heel kleine stukjes. Kook wat water in de waterkoker en schil de aardappels en snijd ze in hapklare stukjes, was de aardappels en laat ze uitlekken in een vergiet.

Verhit in een braadpan de olie, zodra de olie heet genoeg is voeg je de aardappelstukjes toe, roer met een houten pollepel door de aardappels zodat ze niet aan de bodem vastplakken. Bak de aardappelstukjes ongeveer 1 minuut,voeg dan de knoflook en de peper toe, roer 1 minuut door.
Temper de warmtebron.
Voeg de massala en de aromat toe en bak deze onder voortdurend roeren even mee, ongeveer twee minuten op de laagste stand. Voeg het kokende water toe zodat de aardappeltjes onder staan en voeg het laurierblad en de pimentkorrels toe.
Doe het deksel op de pan en laat de aardappeltjes gaar worden, wanneer ze bijna gaar zijn haal je het deksel er af en laat het vocht iets inkoken totdat je een wat dikkere saus hebt, ongeveer 10 minuten.

Bereidingswijze voor Kousenband:
Haal de uiteinden van de kousenbandjes, was de kousenband en snijd ze in stukjes van twee cm. spoel de stukjes nogmaals af en laat ze uitlekken. Pel de ui en snipper deze in kleine stukjes
Hak de knoflook fijn

Verwarm de olie in een koekenpan en bak de ui wat glazig, (niet bruin) voeg de kousenband toe en bak deze onder geregeld omscheppen ongeveer 5 minuten, voeg de knoflook toe en bak nog 1 minuut. Snijd de tomaat in stukjes en verwijder het zaad, voeg dit toe en bak kort.
Temper de warmtebron, voeg de laos, 2 eetlepels water,wat zout en de sambal toe, roer dit om.
Leg een deksel op de pan en laat de kousenband onder af en toe roeren gaar worden, voeg de ketjap toe.

Je kan hier ook nog gekookte eieren bij doen, kook dan de eieren hard, pel ze en bak de eieren in een hoge pan met wat olie, voeg wat sambal en wat aromat toe en leg ze in de pan bij de gare aardappelen.

Verwarm de rotikoeken in een grote koekenpan, Let op! de koeken mogen niet bruin worden dus alleen verwarmen, geregeld omkeren, of in de magnetron, dan wel in het plastic laten anders worden ze hard.

Serveertips
Leg een rotikoek op een bord, schep hier wat aardappel en kousenband en eventueel het ei op, voor liefhebbers van pittig eten wat sambal er apart bij doen, eet de roti met je handen, gebruik stukjes koek om je groenten en aardappel mee op te pakken.

Wil je er nog iets extra`s bij, neem dan een pakje falafel, bak deze apart in olie en serveer op de koek.

Eet smakelijk!

De toekomst van het theatervak is weerbarstig. Naast de economische invloeden die tastbaar aanwezig zijn, hebben ook de ontwikkelingen op technisch en sociaal gebied hun effect. Waar denk jij dat het theater van de toekomst haar plek inneemt?

"Toen ik voor het eerst de voorstelling 'The Woman in White' in Londen zag, constateerde ik dat de technische ontwikkelingen direct invloed hebben op de vormen die in het theater mogelijk zijn. De vervanging van traditionele decorstukken door videoprojecties gaf een totaal nieuwe dimensie aan de voorstelling. Toen ik onlangs in New York de voorstelling 'Ghost' mocht bekijken zag ik concreet de impact van deze nieuwe technieken in een totaal nieuwe vorm van theaterbeleving.

Onder invloed van de economische crisis moet er ook in de theaterwereld bezuinigd worden. Dat is aan de ene kant geen goede zaak, maar heeft eigenlijk ook positieve gevolgen doordat aan het einde van de rit de sterksten in de branche overblijven. Natuurlijk moeten talenten, producten en concepten kansen krijgen, maar als er echt potentie inzit, dan komt het uiteindelijk toch echt bovendrijven. Het gaat ook in dit vak om doorzettingsvermogen en  waar een wil is, is een weg en ook zonder subsidie vinden "creatieve producten" de weg naar het podium. Als je een product hebt waar mensen behoefte aan hebben, vindt ook in deze markt vraag en aanbod elkaar uiteindelijk. Misschien in eerste instantie niet direct in een uitverkocht Ahoy', maar hoeveel mensen genieten er uiteindelijk niet van festivals als Oerol of de Parade."

In de volgende nieuwsbrief geven we het woord aan een van onze  oud-deelnemers. Wie zou jij hiervoor aan willen dragen?

"Dat is eenvoudig: Rutger Bulsing. Niet alleen omdat hij de hoofdrol speelde in de eerste productie die ik van Harlekijn zag, een voorstelling waarbij hij onfortuinlijk genoeg een decorstuk op zijn hoofd kreeg, maar ook omdat ik zijn pad als professional na Harlekijn en het NME heb kunnen en mogen volgen tot en met het moment dat ik hem onlangs weer heb zien schitteren in zijn rol in 'Soldaat van Oranje'."

terug

 

impressies
pictogram voor impressies
video
pictogram voor video
referenties
pictogram voor referenties



Disclaimer - Privacyverklaring - Cookies
© 2022, NME foundation   |   Postbus 886   |   2700 AW Zoetermeer   |   Tel: 070 707 17 66   |   Development  WHY?!